معرفی کتاب

چگونه سلامت عاطفی داشته باشیم

بسیاری از والدین با خواندن این کتاب دل‌شان بشکند، چون می‌دانند نوع مراقبتی که از بچه‌های‌شان کرده‌اند برای آن‌ها مشکل‌ساز شده است. اگر چنین است، غم به دل‌تان راه ندهید…..

در ابتدا باید اشاره کنم که خواندن این کتاب را به شدت به پدر و مادرها توصیه می‌کنم. نویسنده در کتاب تاکید می‌کند که عمده سلامت عاطفی ما در کودکی شکل می‌گیرد و اگر از تربیت درست برخوردار باشیم می‌توانیم سالم رشد کنیم و درنتیجه سلامت عاطفی هم داشته باشیم. در واقع در کتاب مثال‌های زیادی بررسی می‌شود و به هنگام ریشه‌یابی مشکل افراد، مشخص می‌شود که مشکل اصلی افراد در زمان کودکی آن‌ها بوده است. بنابراین لازم است که پدر و مادرها توجه ویژه‌ای به سلامت عاطفی کودکان داشته باشند.

آموزش‌های آلیور جیمز برای داشتن سلامت عاطفی بیشتر در کتاب شامل این موارد است: آگاه شدن از شیوه‌ای که فکر، احساس و عمل می‌کنیم با نگاه به گذشته‌ای که داشتیم / داشتن احساسی قدرتمند از خود و اینکه بتوانیم در زمان حال زندگی کنیم / یادگرفتن این موضوع که با دیگران تعامل داشته باشیم نه اینکه آن‌ها را کنترل کنیم و یا در برابر دیگران رفتار منفعلانه داشته باشیم / درک ارزش‌های واقعی خود و زندگی کردن با این ارزش‌ها نه زندگی کردن با ارزش‌هایی که چشم‌‌بسته پذیرفته‌ایم / شاد و بشاش بودن و اینکه باید از زندگی لذت ببریم.

جملاتی از متن کتاب چگونه سلامت عاطفی داشته باشیم

گاهی برای به‌دست آوردن سلامت عاطفی صرفا باید عادات بدی را که از پدر و مادرمان یاد گرفته‌ایم، از بین ببریم. (چگونه سلامت عاطفی داشته باشیم – صفحه ۲۲)
اگر ندانید که چه کسی هستید، به ظاهرسازی روی می‌آورید و طوری زندگی می‌کنید که «انگار» خود واقعی‌تان هستید و شیوه‌هایی برای تعامل می‌یابید که خودویرانگرند. به نقش بازی کردن متوسل می‌شوید (که گاهی با بازیگوشی اشتباه گرفته می‌شود)، یا سعی می‌کنید از طریق دستاوردهای‌تان هویت پیدا کنید تا به همه‌چیز معنا بخشید، چون هیچ‌چیزی به‌نظرتان خیلی واقعی یا حقیقی نیست. همین‌طور ممکن است به بیش‌فعالی یا زندگی شلوغ و آشفته متمایل شوید تا به خودی دروغین، خود را از پوچی و تنهایی در زندگی دور کنید. این حالت را هم می‌توان با نشاط و سرزندگی اشتباه گرفت. شاید از لحاظ عاطفی سالم به نظر برسید، اما در واقع هویت شما دروغین و نمایشی است و شما در زمان حال زندگی نمی‌کنید. (چگونه سلامت عاطفی داشته باشیم – صفحه ۴۴)
عضویت در گروه‌هایی که با باورهای اخلاقی شخص همخوانی داشته باشند، سلامت عاطفی را بهبود می‌بخشند. صرف عضویت در باشگاه تنیس یا شرکت در جلسات هفتگی حرکات موزون حس بی‌ریشگی و توخالی بودن را در شما کاهش می‌دهند، درست مانند دورهمی با دوستان در یک کافه. (چگونه سلامت عاطفی داشته باشیم – صفحه ۶۳)
اکثر مردمی که سلامت عاطفی دارند، مشاغل بلندپروازانه یا بسیار وقت‌گیری ندارند و معتاد به کار کردن نیستند. در بیشتر موارد شغل برای‌شان فقط یک شغل است نه بیشتر، کار می‌کنند تا زندگی‌شان را بگذرانند، نه این که با هدفِ کار کردن زندگی کنند. (چگونه سلامت عاطفی داشته باشیم – صفحه ۸۵)
همه ما ساعاتی از زمان کاری‌مان را صرف کارهایی کرده‌ایم که اصلا دوست نداریم. کسی که سلامت دارد راه‌هایی پیدا می‌کند تا وقت کمتری صرف چنین کارهایی کند. همه ما با تعمق در باب انگیزه‌ها و تسلط بیشتر بر مهارت‌های سیاست در دفتر کار، می‌توانیم در شغل‌مان سلامت عاطفی بیشتری داشته باشیم. می‌توانیم پشتِ نقابی صحیح، ارزش‌های بنیادی‌مان را دست‌نخورده نگاه داریم. (چگونه سلامت عاطفی داشته باشیم – صفحه ۱۱۲)
شاید بسیاری از والدین با خواندن این کتاب دل‌شان بشکند، چون می‌دانند نوع مراقبتی که از بچه‌های‌شان کرده‌اند برای آن‌ها مشکل‌ساز شده است. اگر چنین است، غم به دل‌تان راه ندهید. اگر بچه مشکل‌داری دارید (از سه سال تا سن بلوغ) – که مشکلش از مسائل ساده‌ای چون خجالتی بودن تا مشکلات بزرگی چون افسردگی حاد است – روش ساده‌ای وجود دارد که من برای تنظیم ترموستات عاطفی بچه طراحی کرده‌ام و بمباران عشقی نام دارد. در این روش باید زمانی را با کودک‌تان دونفره بگذرانید، مثلا دوتایی باهم به جایی بروید، بگویید، بخندید، شادی کنید و باهم مهربان باشید. (چگونه سلامت عاطفی داشته باشیم – صفحه ۱۳۲)

مشخصات کتاب

عنوان: چگونه سلامت عاطفی داشته باشیم
نویسنده: آلیور جیمز
ترجمه: سما قرایی
انتشارات: نشر هنوز
تعداد صفحات: ۱۶۸
قیمت چاپ چهارم – بهار ۱۳۹۷: ۱۶۰۰۰ تومان

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.